Percayalah! Ada sinar buatmu selagi kau tidak mengambil nyawamu sendiri

Bismillah.

12 Januari 2018.


"Jika tidak ikhlas,tak payah tolong.." Jangan mudah membuat andaian sendiri.Ikhlas itu umpama semut hitam di atas batu hitam di tengah kegelapan malam.Sangat sukar untuk mengetahui keikhlasan hati seseorang.Jangan mudah berprasangka kerana ia jua adalah satu dosa.Namun hati itu tahu adakah dirinya ikhlas atau tidak.Kehadirannya dapat dirasai namun seringkali tersalah sangka.Sedang ia ikhlas ramai pula yang menyangka sebaliknya.Umpama mata lalat yang hanya mencari najis di tengah taman bunga.Jadilah kamu seperti lebah yang hanya mencari manisan debunga biarpun kala bunga dalam kelayuan.Tidaklah tersabit kerugian bersangka baik,namun bersangka buruk itulah yang sering kali merugi.

Dan isu Farid Kamil mencetuskan gempar.Aku terkedu.Tolonglah cakap ia hanya sekadar lakonan semata-mata.Jangan buat spekulasi yang bukan-bukan.Duduk diam-diam dan berdoalah untuk kebaikan sejagat.Kebenaran takkan pernah tidur.

13 Januari 2018


Langit pagi ini masih tidak berubah.Putih kelabu tiada biru.Tiga hari berturut-turut mentari amat segan memunculkan diri kala hujan renyai tidak henti membasahi bumi.Kadangkala lebat namun seringkali hanya menitiskan gerimis.Umpama sedang bersedih dengan sesuatu.Apakah ia menangisi isi hati ummat ini? Tidak prihatin.Tidak cakna isu masyarakat mahupun dunia.Bilakah mendung kan berlalu.Terasa panjang suasana begini.Angin sejuk menghembus dingin kulit menggigit hingga ke tulang.Cuaca paling sejuk pernah dirasai.


Berapa kerat? Berapa kerat yang sanggup bangun awal untuk bangun subuh tatkala cuaca sejuk menggigit sebegini? Berapa ramai yang sanggup menolak selimut untuk bangun awal dimulai dengan qiamullail? Berapa orang pula yang sanggup ke masjid untuk iktiqaf dan solat subuh berjemaah? Jika kerja di dunia mampu bangun seawal yang mungkin agar tidak terlewat,mengapa kerja amal untuk akhirat tiada siapa pula yang mampu bangun awal? Hanya segelintir.Ramai namun umpama buih di lautan gambaran ummat kini.Nauzubillah min zalik.


"suami si fulan dah meninggal" apa?!Semua terkejut.Tatkala membuat persiapan hari keluarga sebuah persatuan di tanah wakaf di kampung,jiran sekampung mengkhabarkan berita tergempar.Maka berdesup-desuplah whatsapp kampung masuk setelah itu.Takziah buat keluarga si fulan.Daripada Allah kita datang kepada Allah jua kita kembali.Pabila tiada yang mengkhabarkan kebenaran,maka pelbagai spekulasi menerpa dan meluncur laju daripada mulut setiap individu.Seorang pun tidak terkecuali waima kampung sebelah.

"Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya."(An-Nuur 24:15)

Berita yang tidak sahih malah ditokok tambah cerita menjadikan ia perbualan yang begitu rancak dan hangat.Sedap mengata di mulut azab berat di hari perhitungan kelak.Maka berhati-hatilah dengan lisanmu agar ia tidak menikam dirimu sendiri di akhirat kelak.Diam itu lebih baik bagi yang tidak mengetahui.Doa yang baik-baik.Ucap yang baik-baik.InsyaAllah segalanya akan jadi baik-baik saja.Maka aku ingin sekali berlepas dari menjadi salah seorang yang mencetuskan spekulasi itu ini.Betapa beratnya memandang dosa berlegar-legar umpama tidak sedar diri.

Suatu peringatan.

Langit menangis sekian lama rupanya ada yang memendam sengsara.

Percayalah! Ada sinar buatmu selagi kau tidak mengambil nyawamu sendiri

Stress? Tertekan? Banyak masalah? Hutang keliling-pinggang? Masalah keluarga?Masalah rumah tangga? Mahu habiskan segala masalah dengan bunuh diri ?Tunggu dulu! Jangan buat tindakan melulu.Jika kau membunuh diri,masalah tetap takkan selesai,bahkan terseksa lebih daripada itu.

Nabi SAW bersabda,

“Sesiapa yang terjun sendiri dari atas gunung, lalu terbunuh, maka dia akan tinggal di dalam neraka Jahannam, sambil terus menerus menerjunkan dirinya sendiri ke dalam neraka Jahannam itu kekal buat selama-lamanya. Sesiapa yang makan racun, kemudian terbunuh, maka racun itu akan berada di tangannya dan dimakannya secara terus menerus di dalam neraka Jahannam buat selama-lamanya. Dan sesiapa yang membunuh dirinya dengan alat yang tajam, maka alat itu akan berada di tangannya serta sentiasa ditusuk-tusukkan pada tubuhnya di dalam neraka Jahannam dan kekal di dalamnya buat selama-lamanya.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Sesungguhnya amat ngeri perlakuan itu.

Sekali tersalah langkah tidakkan mampu mengundurkan sebuah kehidupan semula.Segala yang ada pada kita adalah amanah dari Allah.Nyawa ini juga adalah amanah darinya.Segalanya milik Allah.Tiada satu pun milik kita.Kita hanya suatu pinjaman daripada Allah.Walau apa pun masalahmu,jangan sesekali kamu membunuh dirimu.Walau segelap mana pun harimu,mentari takkan pernah berhenti bersinar menerangi hidupmu.Bila awan berlalu,mentari kan kembali memunculkan diri.Jangan risau! Jangan gundah-gulana! Apabila Allah ciptakan masalah,Allah juga ciptakan penyelesaiannya.Allah hanya menguji keimanan dan ketahanan diri kita.Apakah akan kekal beriman atau sebaliknya! Tetaplah tabah dan beriman padaNya sehingga ia menjemputmu dalam keadaan suci dari dosa! 

Nabi SAW bersabda,
Janganlah mengharapkan kematian kerana tertimpa musibah duniawi, jika terpaksa, maka hendaklah ia mengucapkan: ‘Ya Allah panjangkan hidupku, jika kehidupan itu lebih baik bagiku, dan wafatkanlah aku jika kematian itu lebih baik bagiku’!”
Riwayat al-Bukhari, no. 5671, dan al-Nasa’i, no. 1820.
Maka berdoalah dan teruskan usaha tanpa putus asa !Jika penat,berdoalah dan rehat seketika.Jangan pernah henti meminta kerana Allah itu Maha Pemurah jua Maha Kaya.

Berimanlah!

Allah ada memerhatikanmu.Jangan pernah gundah kerana Allah menyayangi kita melebihi diri kita sendiri.Sayangnya Allah pada kita inginkan kita ke syurgaNya yang seluas langit dan bumi.Jom kita usaha perbaiki diri.Walau sebesar mana pun masalah,ingatlah! Allahu Akbar! Allah lebih besar daripada masalah itu.Pasti akan ada jalan keluarnya! Yakin! 



6 comments:

  1. InsyaaAllah.... setiap kekusutan dalam hidup akak, akak yakin pasti Allah Ya Fattah YAng Maha MEmbuka

    ReplyDelete
  2. Semoga Allah memberi kurniaan kepada kita sifat keimanan dan ketaqwaan dalam diri walau sebesar zarah sekalipun..

    ReplyDelete
  3. Setiap yang tersimpul, pasti ada cara untuk meleraikannya.

    ReplyDelete

๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜ƒ ๐Ÿ˜„ ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜† ๐Ÿ˜… ๐Ÿ˜‚ ๐Ÿคฃ ☺️ ๐Ÿ˜Š ๐Ÿ˜‡ ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™ƒ ๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ˜Œ ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜˜ ๐Ÿ˜— ๐Ÿ˜™ ๐Ÿ˜š ๐Ÿ˜‹ ๐Ÿ˜œ ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜› ๐Ÿค‘ ๐Ÿค— ๐Ÿค“ ๐Ÿ˜Ž ๐Ÿคก ๐Ÿค  ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜’ ๐Ÿ˜ž ๐Ÿ˜” ๐Ÿ˜Ÿ ๐Ÿ˜• ๐Ÿ™ ☹️ ๐Ÿ˜ฃ ๐Ÿ˜ซ ๐Ÿ˜ค ๐Ÿ˜  ๐Ÿ˜ก ๐Ÿ˜ถ ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜‘ ๐Ÿ˜ฏ ๐Ÿ˜ฆ ๐Ÿ˜ง ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜ฒ ๐Ÿ˜ต ๐Ÿ˜ณ ๐Ÿ˜ฑ ๐Ÿ˜จ ๐Ÿ˜ฐ ๐Ÿ˜ข ๐Ÿ˜ฅ ๐Ÿคค ๐Ÿ˜ญ ๐Ÿ˜“ ๐Ÿ˜ช ๐Ÿ˜ด ๐Ÿ™„ ๐Ÿค” ๐Ÿคฅ ๐Ÿ˜ฌ ๐Ÿค ๐Ÿ‘๐Ÿผ ๐Ÿ‘Ž๐Ÿผ ๐Ÿ‘Š๐Ÿผ๐Ÿ’–

Current Status (23 DISEMBER 17) : "Sem break! May Allah bless๐Ÿ’• this journey! Bittaufiq wannajah! ๐Ÿ‹๐Ÿป"

Dear reader,thank you for having here๐Ÿ’•I'm appreciated it a lot.I'll get you back sooner or later whatever it takes!๐Ÿ‡๐Ÿป

Disclaimers

From View of My Eyes is a personal and lifestyle blog solely belong to Mas FVOME (masfvome@gmail.com).Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually release from the current situation and personal emotion of the blog owner toward the matters.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental chaotic after reading the blog post.The readers must be responsible toward their own reading source.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents in this blog is strictly prohibited for being copy and published on any social media,websites and books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

Most pictures credited to Google Image.If there is yours,please claim it to masfvome@gmail.com for the further action.

Plagiarisma.Net