10 Kelebihan membaca Al-Quran

Bismillah.

10 Januari 2018.


Semestinya surau atau masjid setiap pelusuk daerah di negeri-negeri seluruh Malaysia ini ada kelas fardhu ain kan?Kita sebagai rakyat Malaysia sangat beruntung sebab tak ada siapa yang sekat kita untuk belajar agama.Disediakan pendidikan percuma lagi.Antara nak pergi dengan tak je lagi.Pendidikan fardhu ain ini wajib untuk setiap muslim yang baligh dan berakal.Setiap hari Rabu,masjid di kampung akan adakan kelas fardhu ain jika tidak ada aral.Aku kerap mengikuti kelas ini dengan mak aku sejak mula diploma lagi sampailah sekarang.๐Ÿ˜ณ

Hari ini ustazah kongsikan 10 kelebihan membaca Al-Quran.Pasti semua dah sedia maklum kelebihan-kelebihannya kan.Cuma tinggal untuk amalkan je lagi termasuklah diri ini.Tiadalah Allah menurunkan Al-Quran ini melainkan hendakkan kebaikan untuk hamba-hambanya.



1.Mendapat kebaikan di dunia dan akhirat

Kelebihan pertama yang ustazah sebutkan ialah kelebihan mendapat kebaikan di dunia dan akhirat.Begitu beruntungnya mereka yang membaca Al-Quran,bukan saja kebaikan di dunia malah juga di akhirat.Maka apa kita tunggu lagi!

Katakanlah lagi: "Telah datang kebenaran (Al-Quran yang memberi segala kebaikan) dan perkara yang salah tidak memberi sebarang kebaikan di dunia, usahkan hendak mengulanginya di akhirat".(Saba' 34:49)

2.Meningkatkan darjat

Sudah tentu tingkatan orang yang membaca Al-Quran lain daripada orang yang tidak membaca Al-Quran.Seperti itulah perbezaan orang yang beriman dengan tidak beriman.Tak sama kan.Semakin banyak kita membaca Al-Quran semakin tinggi darjat kita.Semoga begitu juga dengan tingkatan syurga kita.Allahumma aamiin.

3.Mendapat rahmat dan perlindungan Allah

Apa-apa yang mengingatkan diri kita pada Allah,akan mendapat rahmat dan perlindungan dariNya.Apatah lagi bila kita membaca Al-Quran.

"Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata."(A-li'Imraan 3:164

4.Mendapat syafaat

"Bacalah Al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat bagi ahlinya iaitu orang yang membacanya,mempelajari dan mengamalkan" HR.Muslim

5.Baik perilakunya

Dengan berkat Al-Quran,akhlak yang tak bagus itu perlahan-lahan akan menjadi baik.InsyaAllah.Mana mungkin orang yang membaca Al-Quran dan hayati maknanya tak terkesan dengan peringatan demi peringatan di dalamnya.Mustahil sungguh kecuali membaca tanpa sedar.Semoga perilaku kita seindah kalamullah.





6.Hati menjadi tenang dan tenteram

"Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara) yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah.Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya."(Az-Zumar 39:23)

7.Selamat di dunia dan akhirat

Bila kita istiqamah membaca Al-Quran secara tak langsung ia akan membawa kita tetap di atas jalan kebenaran sentiasa.InsyaAllah maka jalan kita takkan tempang dan selamat mengikut petunjuk di dunia ini hingga ke akhirat kelak.

8.Penyembuh penyakit

Tiada penyakit yang tidak dapat disembuhkan kecuali mati.Maka Al-Quran juga adalah salah satu ikhtiar untuk menyembuhkan penyakit.Jika sesuai dengan caranya,maka penyakit akan sembuh dengan izinNya.Di sini ustazah terangkan bahawa kita boleh meminta orang alim untuk doakan dan bacakan ayat Al-Quran sebagai salah satu ikhtiar meminta pada Allah untuk disembuhkan penyakit.

9.Dapat menyembuhkan penyakit hati

Jangan salah faham.Penyakit hati ini bukan penyakit hepatitis A,B atau C.Atau cirrhosis ke..hahaa..penyakit hati ini penyakit rohani seperti hasad dengki,busuk hati,iri hati,sombong dan lain-lain.Nampak orang pakai tudung baru,dia pun nak juga.Nampak orang pakai baju sama pun menyampah pula.Lepas tu ada mak cik ni menyampuk.."Yelah ustazah..kilang tu takde la pula buat untuk kita je ..ye dak.."Hihii.Betul tu mak cik.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.(Yunus 10:57)

10.Memberikan kenikmatan kepada kedua orang tua

Al-Quran ini bila dibaca oleh anak-anak akan memberi kenikmatan kepada kedua orang tua.Bak kata,sejuk perut mak mengandung.Tenteram hati bapa yang melihat.Pahala bila anak baca Al-Quran ini umpama MLM kepada ibubapa.Tak perlu buat apa-apa dah dapat pahala.Alhamdulillah.Begitulah nikmatnya hidup bila dapat anak yang soleh solehah.Dan aku kongsikan 10 kelebihan membaca Al-Quran di sini sebagai peringatan untuk jangka masa panjang.Semoga beroleh keberkatan buat diri dan semua yang membaca.




Selamat beramal!

Home Sweet Home@Darul Makmur

11 comments:


Current Status (29 July 2018) : Intern dahhh! May Allah bless๐Ÿ’• this journey! Bittaufiq wannajah! Thank for your du'a!

Dear reader,thank you for having here๐Ÿ’•I'm appreciated it a lot.I'll get you back sooner or later whatever it takes!๐Ÿ‡๐Ÿป

Disclaimers

From View of My Eyes is a personal and lifestyle blog solely belong to Mas FVOME (masfvome@gmail.com).Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually release from the current situation and personal emotion of the blog owner toward the matters.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental chaotic after reading the blog post.The readers must be responsible toward their own reading source.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents in this blog is strictly prohibited for being copy and published on any social media,websites and books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

Most pictures credited to Google Image.If there is yours,please claim it to masfvome@gmail.com for the further action.

Plagiarisma.Net