f From View of My Eyes: ✰ Syukur dan Ikhlas ✰
⚔ Welcome To From View of My Eyes.This is a Personal Blog.May Allah grant us a wonderful life.Keep smiling and be positive.Never give up.Let's altogether running towards Allah.May Allah Bless.⚔

✰ Syukur dan Ikhlas ✰

Semalam.

Kelas fardhu ain di Masjid Kampung.Ustazah menerangkan tentang sifat-sifat mahmudah yang patut ada dalam diri kita...syukur..Kita kena bersyukur dengan apa yang ada..tak payah tengok jauh..tengok je pada diri kita apa yang Allah dah bagi..Contohnya nikmat pancaindera..mata yang boleh melihat..telinga yang boleh mendengar...dan macam-macam lagi..

Kalau Allah tarik nikmat pula macam mana? Contoh nikmat buang angin..Seharian tak buang angin mahunya sakit seluruh badan..kembung perut dan sebagainya...Cara mensyukuri ialah dengan melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya..

Ikhlas..Kita kena ikhlas dalam setiap perkara yang kita buat..Khususnya perempuan di dalam rumah tangga..terlalu mudah untuk masuk syurga hanya dengan buat kerja rumah...basuh pinggan pahala..masak nasi pahala..kemas rumah pahala..basuh kain pahala..setiap titik peluh kita masa buat kerja itu pahala..sebab tu kita kena ikhlas..Kalau asyik merungut..itu tak ikhlas namanya..

Basuh pinggan merungut..kuat pula tu basuh pinggan macam nak pecah pinggan tu..masak nasi merungut..sapu sampah pun merungut...rumah kemas tapi pahala tak dapat...Sia-sialah penat tu..Ustazah pun cerita macam mana Saidatina Aisyah melayani Rasulullah S.A.W...bukan macam kebanyakan zaman sekarang ni..

Rasulullah S.A.W makan manakala Saidatina Aisyah melayani baginda..sendukkan makanan dan tunggu sehingga Rasulullah S.A.W habis makan..Suatu hari Saidatina Aisyah termasak masin..Rasulullah S.A.W tak kata apa..cuma diajaknya Saidatina Aisyah duduk di sebelah dan rasa makanan itu..lalu tahulah Saidatina Aisyah lalu segera memohon maaf..kita pula..tak de nya nak minta maaf....lantaklah...bila nak makan pula..asal suami lambat sikit..aahh..lambat la..makanlah dulu..biar dia makan kemudian..layan pun tak...biar suami ambil sendiri je..Jadi mak cik-mak cik layanlah suami tu balik karang..

Ada sorang mak cik menyampuk..Kalau dibuat balik karang Ustazah ..mau dikatanya kita buang tebiat ustazah..lepas tu ada sorang mak cik yang lebih muda cakap...suami saya tak de nya ustazah..dia terus cakap..awak ni dah kenapa? dipandangnya kita atas bawah atas bawah....bergemalah tawa orang kat situ..

Ustazah menyambung..Rasulullah S.A.W diutuskan untuk menjadi tauladan yang baik dan menyempurnakan akhlak manusia..sebab tu la kita kena ikut..Allah dah bagi kita seorang utusan sebaik-baik teladan..beruntungnya kita ada contoh ikutan yang terbaik..Kalau dah biasa buat takkan dikatanya buang tebiatnya..

Sorang mak cik pula berkata...Kalau isteri suri rumah tangga sepenuh masa tak pe Ustazah..ni dua-dua bekerja..masing-masing dah penat..nak buat macam mana..tak daya Ustazah..kalau sakit tu boleh la...

Ustazah gelak je..tak tahu nak cakap apa..Ustazah pun sambung..Kalau ikhlas tu tak payah cakap..saya ikhlas ni..ambik lah..tak payah cakap..kalau dah bagi tu maknanya ikhlas lah tu..kalau tak ikhlas bagi pun tak nak kan..

Lepas tu ada sorang mak cik bercerita..Ustazah ..kawan saya ni baik orangnya..bila saya datang dihidangnya macam-macam makanan..tapi bila saya balik datang pula orang lain dan dihidangkan juga macam-macam makanana dan diceritakan yang saya tadi datang dan dihidangnya macam-macam...lepas orang tu balik datang pula orang lain..diceritakan pula yang saya dan orang sebelum ni dihidangkan macam-macam..macam mana tu Ustazah tapi dia ikhlas ustazah..cuma dia suka bercerita je..

Ustazah kata..kalau kita nak bersedekah ni diumpamakan tangan kanan memberi tangan kiri tak tahu apa-apa ..macam tu nak jaganya amalan sedekah kita ni...kalau bercerita takut habislah pahalanya..takut jadi riak..tak dapat apa-apa lah..


31 OKTOBER 2O13

No comments:

Post a Comment

Current Status (15 DISEMBER 17) : Fighting for final exam Sem 5 (12 till 20 Dis 17)! May Allah bless💕 this journey! Bittaufiq wannajah!

Disclaimers

From View of My Eyes is a personal blog solely belong to Mas_FVOME.Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually from the personal emotion,feeling and current condition of the blog owner.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental disturbance after reading the blog post.The readers should take responsible toward their own choice reading sources.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents is strictly prohibited being copy and paste or published on the other media social/website/books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

I'm not concerned about the grammatical error in my blog post as long as the reader understand the message,but if you do.Sorry ! I can do nothing about it.Still improving.Read it or just leave it.Thank you for your precious time.

Have a nice day !

Most pictures credit to Google Image.

Plagiarisma.Net