Featured

Sejarah Hari Malaysia 16 September 1963

Assalamualaikum

Google Image

Fakta Mengenai Hari Malaysia
Hari Malaysia disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura bagi membentuk Malaysia.
Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6.
Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.
Highlight
Singapura dikeluarkan daripada Malaysia oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj merangkap Perdana Menteri Malaysia yang Pertama pada tahun 1965.
Credit : Wikipedia
_________________________________________________________________________________

Salam Jumaat guys !
Maka dengan ini saya tidak ketinggalan turut ingin mengucapkan..selamat hari Malaysia Malaysian people ! Malaysia Boleh.!
Semoga Malaysia terus dalam keadaan aman dan harmoni.Bukan mudah mencapai kemerdekaan dan kata sepakat sebulat suara apatah lagi dalam negara yang berbilang bangsa di Malaysia ini.Jangan mencari pasal dengan membuat provokasi dan menghina sensitiviti kaum atau parti yang tidak sama dengan kita.Jika tak setuju salurkan pada saluran yang tepat.Love! Peace !
160920160101PM
FRIDAY
HOME SWEET HOME

9 comments:

  1. yo.. selamat hari malaysia cik mas ^)^
    semoga keamanan yg ada hari ini dapat diteruskan hinga bergenerasi lamanya.. ewahh.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo..Ya sis! InsyaAllah begitulah hendaknya.Allahumma aamiin.

      Delete
  2. cuti-cuti hari malaysia pergi mana je dear?happy holiday ya.

    PROUD TO BE AS MALAYSIAN RIGHT?moga negara ini sentiasa aman dan damai dan rakyatnya hidup bahagia dan bersatu padu.

    ceewah patriotik sgt kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mna2 holidy pun duk rumah je..haha..happy holiday kak.Yups! ofcoz.Allahumma aamiin.No la.kekalkan semangat patriotik! hehe

      Delete
  3. Assalamualaikum, hehehe walaupun lambat tapi nak wish jugak, Selamat Hari Malaysia.. =)

    ReplyDelete
  4. hari malaysia pegi kenduri je --' btw, selamat hari malaysia, semoga malaysia berkembang mengikut plan yang telah daturkan. insyaAllah.

    ReplyDelete

Current Status (25 JUNE 17) : Final exam around the corner ! 3 June till 10 June 2017..Mastura..fighting!!

Disclaimer

From View of My Eyes is a personal blog solely belong to Mas_FVOME.Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually from the personal emotion,feeling and current condition of the blog owner.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental disturbance after reading the blog post.The readers should take responsible toward their own choice reading sources.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents is strictly prohibited being copy and paste or published on the other media social/website/books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

I'm not concerned about the grammatical error in my blog post as long as the reader understand the message,but if you do.Sorry ! I can do nothing about it.Still improving.Read it or just leave it.Thank you for your precious time.Have a nice day !

Most pictures credit to Google Image.

Plagiarisma.Net