Featured

✍ Pisang apa nie?

Assalamualaikum

Selamat hari Ahad.

Ada yang dah bekerja dan ada yang masih melepek di rumah pada hari ini.Hihi.Selamat bekerja bagi yang bekerja.Hilang sudah mood nak berblogging pagi-pagi angkara budak kecik nak tengok didi.Hahaha.Layankan je la.

Ok then.

Back to post!

Jeng!jeng!jeng!

Nampak tajuk?

Haa..Aku nak cerita pasal pisang yang tersebut...pisang ni ada betul-betul berhadapan pintu masuk rumah kitorang.Nak dijadikan cerita bila pisang tu mula berbuah menjadikan semua orang  tertoleh-toleh dua tiga kali bila lalu lalang depan rumah.Nasib tak tersungkur je..hahaha.

Siap ada yang berhenti ambik gambar tahu!.Sensasi betul pisang ni..haha.So ramai la yang bertanya apakah nama pisang itu ..ambik dekat mana and so on..Maklumlah jarang jumpa.Rare orang cakap.

So..macam la kitorang tahu..hahaha..tak tahu pun pisang jenis apa nie.sebab pisang tu Pak saudara ambik dekat mana entah then abang aku tanamlah dekat situ.. and .sampailah suatu masa ada yang cakap "macam pisang seribu tapi bukan.." hahaha.

So,untuk merungkai persoalan ini...aku menggunakan khidmat Pak Cik Google untuk mencari kesahihan jenis pisang yang tersebut.

Bermulalah pencarian aku menggunakan kata kunci "Pisang Seribu"

Then..hasilnya..back to school!

Sila hadamkan info ini terlebih dahulu.

"A most unusual banana, '1000 Fingers' is a beautiful solid green plant that grows 8 to 10 feet tall and produces sweet 1 ½” tiny bananas too numerous to count. The stem of fruit can be as long a 8 feet. The fruit are seedless and sweet with a pleasant flavor. A large plant that likes a hot summer, it bears large bunches of very small fruit. It seems to continue to flower and form fruit for as long as the parent plant can nourish it. The fruits don't become bitter when very ripe and seem enormously resistant to bruising. Those with blackened skins can usually be peeld to reveal fruit that is essentially undamaged beneath except they sometimes get slightly corky directly under the worst areas. The texture is smooth, dense and very creamy, yellowish in color but sometimes with an orange tint. The flavor is very sweet, fragrant and slightly acidic."
Genetic Group -AAB
Woah..Tak sabar nak rasa pisang nih..selain daripada nama 1000 finger..nama lain yang orang panggil ialah pisang seribu la of course.. belalai gajah..and nama scientific dia ialah Musa chiliocarpa.!

"A large plantain (cooking) banana with very large curved fruits. It is best grilled when ripe. It's name was mentioned in a 1687 travelling description in Ayutthaya, wrote by a French diplomat Simon de la LoubΓ¨re." Info Gekko-Enterprise

Selain tu dikatakan juga pisang ni jadi bahan utama puding santapan Diraja di Istana Pahang suatu ketika dahulu.Sekarang orang biasa pun dah makan katanya.Tapi aku tak pernah jumpa lagi..ni la rupa dessert Puding Diraja yang diperkatakan tu...nampak sedap la!


Jumpa dekat entry Puding Raja Pekan yang asli.Minta izin gambar tuan belog.Hoho.Tak banyak info pasal pisang ni.Itu je la yang aku jumpa.Maybe korang lebih tahu detailnya.Mai la share-share info.

Btw.

Let's seee it!

Taraa!!


Panjang kan..nak cecah tanah dah..Haa..budak kecik ni la yang suka tengok didi tu..orang suruh duduk diam-diam sebelah tu nak tangkap gambar tapi..opss..terposing pulak.Maka dengan ini terjawablah sudah persoalan ini.Lepas ni tak adalah terkebil-kebil lagi bila orang tanya pisang apa.

"Pisang apa nie?"

"Pisang Musa Chiliocarpa Mak cik!.."

Hahaha.

Till then.

040920160323PM
SUNDAY
HOME SWEET HOME

9 comments:

  1. Wow uniknya pisang apakah ini

    ReplyDelete
  2. Patut la orang yg tengok siap nak tangkap gambar.. Memang rare! Panjang bebeno. Puas makan ni..

    ReplyDelete
  3. wau.. tak pernah jumpa lagi pisang panjang macam tu.. 1000 fingers banana.. nanti try tya dgn mak ayah.. kut-kut diorang pernah dgr / pernh makan.. :)

    ReplyDelete
  4. @Diarios Pisang Seribu dik..haha

    @Maman Reen itu la..makan sekampung la apa lg..haha

    @Nurul Syarfiqa sllunya org tua2 tau..tp kat sini org x berapa nak tau..hihi..maybe sbb x prnh jumpa

    ReplyDelete
  5. tak pernah tgk weiii pisang ni ! yg puding raja tu bru mkn smlm. allhuuuuu, best !

    ReplyDelete
  6. @Warisan Petani Subhanallah.Tidaklah sia-sia setiap penciptaanNya itu.Masing2 ad keunikan tersendiri mnunjukkn kebesaran Allah =)

    @ayunie ramli waahh..akk dh mkn?.bestnya! sy x prnh jumpa g..huhuhu

    ReplyDelete
  7. Subhanallah, betapa besarnya kuasa Allah.. memang unik lah pisang nie..

    ReplyDelete
  8. @Shikin Razali kan..pnjg smpai nk cecah tanah dh

    ReplyDelete

Current Status (25 JUNE 17) : Final exam around the corner ! 3 June till 10 June 2017..Mastura..fighting!!

Disclaimer

From View of My Eyes is a personal blog solely belong to Mas_FVOME.Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually from the personal emotion,feeling and current condition of the blog owner.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental disturbance after reading the blog post.The readers should take responsible toward their own choice reading sources.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents is strictly prohibited being copy and paste or published on the other media social/website/books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

I'm not concerned about the grammatical error in my blog post as long as the reader understand the message,but if you do.Sorry ! I can do nothing about it.Still improving.Read it or just leave it.Thank you for your precious time.Have a nice day !

Most pictures credit to Google Image.

Plagiarisma.Net