Featured

✰ Umpatan Keji Yang Tersembunyi ✰


|| Al-Muhakah, Umpatan Keji Yang Tersembunyi ||


"Saiful, saiful... Kawan kita Amir nak kahwin dah bulan depan. Dia jemput kau datang kendurinya"

- " Amir? Amir yang mana satu ni? Aku ramai kawan nama Amir lah..."

" Alahhh kau ni, Amir classmate kita dulu lah. Yang macam ni (sambil buat gaya mulut jongang kerana Amir itu jongang)."

- " Ohh, Amir tuu...hahaha" okay mekasih Ali, nanti aku datang. Kita gerak sekali la okay"

___________

Biasa berhadapan dengan situasi diatas?

Situasi dimana kita nak menggambarkan/describe seseorang lalu kita meniru/melakonkan aib, keburukan atau kekurangan yang ada pada diri seseorang.

Dalam dialog diatas Ali membuat gaya gigi jongang untuk menggambarkan keadaan kawannya amir yang bergigi jongang.

Contoh lain;

Buat gaya berjalan seseorang yang tempang, meniru gaya cakap sengau, buat gaya gagap dan sebagainya untuk menggambarkan atau nak describe keadaan peribadi seseorang.

Perbuatan ini disebut Al-Muhakah. Ia adalah bentuk mengumpat tapi lebih keji & berdosa dari mengumpat.

Walaupun niat untuk describe seseorang, perbuatan ini tetap tidak dibolehkan. Dalam hadith riwayat Al-Tirmizi, Aisyah pernah decribe Safiyyah dengan buat isyarat tangan yang menunjukkan Safiyyah itu pendek orangnya dan Nabi membenci perbuatan itu.

Buat isyarat tangan sebegitu pun dilarang, apatah lagi kalau menggayakan kekurangan orang seperti yang selalu kita lihat hari ini.

Kenapa lebih keji dan berdosa dari mengumpat?

Kerana kita bukan saja bercakap mengenai aibnya malah menggayakan/melakonkan pula aib tersebut di hadapan orang lain hingga ia menjadi suatu bentuk penghinaan yang melampau.

Apabila empunya badan mengetahui atau ternampak perbuatan itu terhadap dirinya, tentu dia lebih membenci aksi tersebut berbanding jika sekadar bercakap mengenainya.

Al-Muhakah ni dalam bahasa modennya boleh lah difahami sebagai "menganjing orang"

Selalu kita buat kan?

Semoga Allah ampuni salah silap kita jika telah melakukan keburukan ini dan moga kita lebih berhati-hati di masa hadapan.

*Tips:

Kalau kita nak describe seseorang, tak perlu mention aib diri dia. Cakaplah perkara yang mana kita suka jika orang lain cakap yang sama jika describe tentang diri kita.
_________

Ad-Dien Abdul Kadir
14/06/2016 | Selasa
09 Ramadhan 1437H

Blog beliau : World of Ad-Dien (WADi)

4 comments:

  1. sy suka entry ni. terima kasih ye utk ilmunya :)

    ReplyDelete
  2. nk mention mention je la. jangan nk brukkan dia. eiii manusia --"

    ReplyDelete

Current Status (25 JUNE 17) : Final exam around the corner ! 3 June till 10 June 2017..Mastura..fighting!!

Disclaimer

From View of My Eyes is a personal blog solely belong to Mas_FVOME.Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually from the personal emotion,feeling and current condition of the blog owner.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental disturbance after reading the blog post.The readers should take responsible toward their own choice reading sources.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents is strictly prohibited being copy and paste or published on the other media social/website/books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

I'm not concerned about the grammatical error in my blog post as long as the reader understand the message,but if you do.Sorry ! I can do nothing about it.Still improving.Read it or just leave it.Thank you for your precious time.Have a nice day !

Most pictures credit to Google Image.

Plagiarisma.Net