Featured

✰ Nak kahwin tapi Mak Ayah tak benarkan ✰

Bismillah Ar Rahman Ar Rahim

Pernah suatu ketika, ustaz ditanya oleh seorang anak muda 

"Ustaz, saya nak kahwin tapi mak ayah tak benarkan lagi, kenapa? Saya dah besar"

Jawapan ustaz mudah 

"Benar, kita dah besar, dah dewasa tapi itu di mata kita. Di mata mak ayah mungkin belum lagi. Kena ingat, orang yg paling mengenali kita luar dalam adalah mak ayah kita. Mereka tak bagi tu bukan kerana depa tak bagi langsung tapi depa tak percaya lagi yg kita ni nak kahwin, depa tak dapat lagi kepercayaan daripada kita yang kita ni nak jadi ketua keluarga. Kepercayaan yang macam mana?

Kalau kita ni pun jenis bangun pagi pun lambat, solat pun hujung-hujung waktu, takkan la mak ayah senang-senang nak kahwinkan kita dengan anak orang. Tujuan nak kahwinkan tu untuk bimbing anak orang tapi kalau bangkit pagi pun nak dekat tengahari, camtu ka nak jadi ketua keluarga..

Bakti dengan keluarga pun kena kira jugak. Mak ayah kadang belum rasa puas lagi anak tu berbakti dengan dia tapi anak tu dah sibuk nak berbakti dengan bakal suami dia. Kerja-kerja rumah, mengemas, memasak, mak tak dan lagi nak rasa air tangan anak tu, camna dia nak percaya anak dia tu nanti nak berbakti dengan suami dia nanti?

Kesimpulannya mudah.

Tunjukkan kesungguhan kita pada mak ayah & buktikan pada mereka yang kita benar-benar dah bersedia fizikal & mental, rohani & jasmani dalam pada kita nak bina keluarga kita sendiri. Selain itu, kriteria lain yang diperlukan adalah 

1.Matang dalam membuat keputusan
2.Bijak kawal ego & emosi
3.Mengambil berat tentang ahli keluarga
4.Ilmu agama yang cukup
5.Bersifat kepimpinan

Moga bermanfaat. 

270720131213PM
Ustaz Don Daniyal Don Biyajid : Solat & Selawat Tour

No comments:

Post a Comment

Current Status (25 JUNE 17) : Final exam around the corner ! 3 June till 10 June 2017..Mastura..fighting!!

Disclaimer

From View of My Eyes is a personal blog solely belong to Mas_FVOME.Any statement,opinion,review or stories written in this blog fully on the behalf of blog owner.The written usually from the personal emotion,feeling and current condition of the blog owner.

Blog owner will do not take any responsibility towards any damage,hardly breathe or mental disturbance after reading the blog post.The readers should take responsible toward their own choice reading sources.

Anything that appear on this blog for informal purposes only.If there is anything related to academic knowledge,it's mere for own self understanding.The contents is strictly prohibited being copy and paste or published on the other media social/website/books unless with the permission of blog owner.Your honesty is really appreciated.

I'm not concerned about the grammatical error in my blog post as long as the reader understand the message,but if you do.Sorry ! I can do nothing about it.Still improving.Read it or just leave it.Thank you for your precious time.Have a nice day !

Most pictures credit to Google Image.

Plagiarisma.Net